ZIELONA WODA W KRANACH W GDAŃSKU

2 listopada 2012

We wtorek, 6 listopada, GPEC na stałe wprowadza system przeglądu infrastruktury ciepłowniczej, polegający na barwieniu wody w sieci miejskiej. Pozwoli to maksymalnie zminimalizować straty ciepła, a więc i koszty ogrzewania oraz ciepłej wody, które ponoszą mieszkańcy.

W kranach w Gdańsku i Dolnym Sopocie w budynkach, w których wymienniki ciepłej wody są zużyte, już 6 listopada może pojawić się woda zabarwiona na kolor zielony. Taką sytuację należy zgłosić niezwłocznie do Działu Obsługi Klienta GPEC, pod numerem telefonu 58 52 43 580.

Barwiona woda nie powinna przedostawać się do instalacji. Jeśli natomiast po odkręceniu kurka z ciepłą wodą będzie ona miała zielone zabarwienie, będzie to sygnał nieszczelności wymiennika wynikający prawdopodobnie z jego zużycia. Taką sytuację należy zgłosić niezwłocznie GPEC. Firma wyśle pracowników, by zlokalizowali usterkę wymiennika. Naprawa nastąpi w ciągu od kilku do kilkudziesięciu dni w zależności od typu wymiennika. Zielona woda może się także pojawić w studzienkach kanalizacyjnych i strumykach, co może oznaczać awarię sieci – dlatego o tym również należy poinformować GPEC.

Barwienie wykonywane jest za zgodą Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gdańsku barwnikiem spożywczym, który ma atest higieniczny. Wykorzystana dawka barwnika jest bezpieczna dla instalacji i zdrowia mieszkańców, natomiast zielonej wody nie należy używać do picia i gotowania, dlatego do czasu wymiany urządzeń, do celów spożywczych powinno się używać zimnej wody lub wody butelkowanej. Zabarwiona woda może być natomiast bez przeszkód wykorzystywana do kąpieli czy podlewania ogrodu. Używany barwnik jest nietrwały, więc jeśli zabrudzeniu ulegną tkaniny, wystarczy wypłukać je w czystej wodzie.

Co zrobić, jeśli zaobserwujesz w kranie zieloną wodę:

  1. Zadzwoń do:
    • Biura Obsługi Klienta GPEC, tel. 58 52 43 580
    • lub do: Dyspozycji Ruchu, tel. 993 (całodobowo)
    • lub powiadom GPEC poprzez e-mail: bok@gpec.gda.pl(w treści wiadomości proszę wpisać „Zielona woda”)
  2. W ciągu 24 godzin GPEC wyśle ekspertów, by zlokalizowali nieszczelność wymiennika.
  3. Wymiana wymiennika nastąpi w ciągu od kilku do kilkudziesięciu dni w zależności od jego typu.

Jeśli wymiennik jest własnością klienta, może on skorzystać z usług GPEC Serwis. Klient może zdecydować się na wymianę urządzenia we własnym zakresie. W wyjątkowych przypadkach, gdy nieszczelności będą bardzo duże, GPEC dla dobra mieszkańców może zdecydować o odcięciu węzła, który nie jest jego własnością i zobowiązać właściciela do wymiany zużytego urządzenia.

Załącznik:
Zielona-Woda (plik pdf)